Grootse vaart langs Hollandse landschappen

Vaartochten met koninklijke charme

‘Piet Hein’: varen op nationaal maritiem erfgoed!

9 september 2019

Piet Hein! Piet Hein!

Piet Hein zijn naam is klein...

Zijn daden bennen groot,

zijn daden bennen groot

Hij heeft gewonnen de zilveren vloot,

Die heeft gewonnen, gewonnen de Zilvervloot!

Bij het horen van deze naam begin ik – al dan niet hardop, tot groot (on)genoegen van aanwezige gezinsleden – meestal spontaan te zingen. Het feit dat mijn middelste zoon Hein heet, draagt altijd bij aan de feestvreugde.

Deze keer was het geen zilvervloot, geen zoon maar een onverwachte en bijzonder aangename uitnodiging van een van een opdrachtgever van Exito Vertaalbureau om mee te varen op het koninklijk jacht ‘Piet Hein’ en te genieten van golvend water, frisse wind en Wereldhavendagen in Rotterdam!

Koninklijke charme

Het luxe jacht met een lengte van 31 meter was het nationale huwelijksgeschenk in 1937 aan prinses Juliana en prins Bernhard. En ja, de koninklijke charme is nog altijd aanwezig in de stijlvolle inrichting, de teakhouten afwerking en de mahoniehouten stuurhut. In 1980 droeg het prinselijk paar de ‘Piet Hein’ over aan een stichting en kreeg het jacht een museale bestemming.

Dankzij de toewijding van trouwe vrijwilligers blijft het koninklijk jacht zoveel mogelijk in haar originele staat. Het zijn ook de vrijwilligers die de ‘Piet Hein’ in de vaart houden en aan het roer staan tijdens de vele bestemmingen.

Spectaculaire Wereldhavendagen 2019

Meevarend op dit nationaal maritiem erfgoed, maakten we een prachtige tocht in de haven van Rotterdam tijdens de Wereldhavendagen 2019. Wat is het toch een prachtsector! Onder bezielende begeleiding van Rinus van Houwelingen ontdekte ik weer meer over onze trotse maritieme sector. De branche waar ik een deel van mijn hart aan heb verpand en waarop ik als kleine bijdrager trots ben.

We kregen een rondleiding over het schip en mochten in de machinekamer rondneuzen.

De bemanningsleden vertelden honderduit over het schip (10.6 meter hoog met de mast, die moest omlaag om onder de Erasmusbrug door te kunnen) en alle werkzaamheden die zijn uitgevoerd om het in volle glorie voor de vaart te behouden. Alles onder de waterlijn werd volledig vervangen, de motoren werden onlangs gereviseerd. En binnen wordt met oog voor detail alles in stijl afgewerkt, tot en met de kleurkeuzes in de kombuis, die overeenkomen met de oude kleurstellingen.

Zelfs de tafel en stoeltjes zijn bewaard gebleven, dat zat toch wel even bijzonder koninklijk!

Alles wat niet meer oorspronkelijk aanwezig was, is met zorg en aandacht op basis van oude foto's nagemaakt, met exact dezelfde uitstraling.

We hoorden over vrijwilligers die met jaren kennis, ervaring en aandacht de betimmering tot in de puntjes bij kunnen werken, en bewonderden de lampen die prachtig in dezelfde stijl zijn gereconstrueerd.

Hollandsche vergezichten

We voeren langs Kinderdijk en de molens, zagen geweldige Hollandse luchten en hadden prachtig zicht op Dordrecht.

We zagen de ‘Stad Amsterdam’ varen, kwamen voorbij de SS Rotterdam, zeiljachten en baggerschepen van onder meer mijn voormalige werkgever Van Oord en werden ondertussen voorzien van een perfecte catering. Wat wil je nu nog meer!?

Binnenkort begin ik aan het opfrissen van mijn (Nederlandse) kennis van schepen en de bouw ervan tijdens de cursus ‘Scheepsbouw voor niet scheepsbouwers’ van Netherlands Maritime Technology en ontdek ik of ik dit weekend al een beetje heb opgelet. No alt text provided for this image

Ook Rotterdam koestert de Koninklijke Piet Hein en wijdde een stuk aan dit prachtige jacht in dagblad010.

Het onderhoud aan de Piet Hein, die in 1979 door het Koninklijk Huis voor een symbolisch bedrag van 1 gulden werd overgedragen aan de stichting, kost aardig wat geld. Dit wordt bijeengebracht door de partners van de stichting die het schip een warm hart toedragen.

Het schip is inzetbaar voor vaartochten en maritieme evenementen van mei tot eind november en biedt ruimte aan maximaal dertig personen. Je vindt er alles over terug op de website van de Piet Hein.

We sloten de middag af in de Eemhaven en gingen van boord met het boek ‘Koninklijk Jacht Piet Hein’ waarin de uitgebreide geschiedenis wordt beschreven, voorzien van bijzonder beeldmateriaal. Dank aan bemanning en stichting voor deze prachtdag!

Piet Hein! Piet Hein!

Piet Hein zijn naam is klein...