Historisch jacht met koninklijke klasse

Vaar mee met prinselijk jacht ‘Piet Hein’

Koninklijk geschenk

Het luxe jacht ‘Piet Hein’ was het nationale geschenk aan prinses Juliana en prins Bernhard ter gelegenheid van hun huwelijk op 7 januari 1937. Na de bekendmaking van hun verloving in september 1936 werd het Algemeen Comité tot aanbieding van het nationaal huwelijksgeschenk opgericht. Het ingezamelde geld was bestemd voor de bouw van het jacht en de renovatie van Paleis Soestdijk. Het prinselijk paar gaf de voorkeur aan een motorjacht, geschikt voor de Nederlandse binnenwateren.

Op 25 maart 1937 vond de kiellegging plaats, 14 augustus werd het schip te water gelaten en op 28 augustus 1937 werd het schip als geschenk overhandigd.

Roerige tijden

In de periode 1937-1940 is het jacht intensief gebruikt. Vrijwel elk buitenlands staatshoofd verliet ons land pas na een tocht met de ‘Piet Hein’. Tijdens de Tweede Wereldoorlog confisqueerden de Duitsers het schip. Na de capitulatie werd het in slechte staat teruggevonden in Hamburg. De koninklijke familie bracht de ‘Piet Hein’ na een uitgebreide restauratie wederom in de vaart en gebruikte het veelvuldig voor privétochten en officiële gelegenheden. In 1953 werd het tijdens de Watersnoodramp als evacuatieschip ingezet.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Wilt u reserveren? Klik hier.

Nationaal maritiem erfgoed

In 1979 werd duidelijk dat prinses Juliana en prins Bernhard het schip wilden afstaan aan een op te richten stichting om het schip een ideële en museale bestemming te geven. Op 17 december 1980 gingen zij voor de laatste keer aan boord voor een korte vaartocht vanaf de Rotterdamse Parksluizen naar de Coolhaven en droegen het schip vervolgens over aan de stichting.

Het motorjacht onderging in de periode 1985-1990 een grondige renovatie en begon vervolgens aan een tweede leven.

Historische uitgave

In het boek ‘Koninklijk Jacht Piet Hein’ staat de uitgebreide geschiedenis beschreven, voorzien van prachtig beeldmateriaal.

Klik hier om de historische uitgave en andere artikelen te bestellen.