Welkom aan boord van de ‘Piet Hein’

Vaar mee, waai uit en geniet van stijl en comfort

Het verhaal van de "LAMP", een staaltje vakwerk door Cees van der Graaf.

lamptekening_662.jpg

"Tekentafel"

lampbegin_664.jpg

Tussentijds

lampklaar_666.jpg

Eindresultaat

Vanwege de wens om ook in detail de "Piet Hein" terug te brengen in haar meest oorspronkelijke staat, is ook de aandacht gericht op de "plafonnières".

Na veel  navraag en het bekijken van vele foto's en filmpjes uit het verleden, zijn we er achter gekomen hoe de "Lamp" in de achtersalon er uit moet hebben gezien. Dit alles met het doel de originele plafonnière te reconstrueren.

In de eerste plaats moest er het glas komen met een diameter van ongeveer 75 cm en een bolling van zo'n 5 tot 7cm.

Veel rommelmarkten en antiekzaken zijn bezocht en bij veel mensen en bedrijven is geïnformeerd. Daarvoor is zelfs naar Leerdam (de "glasstad") afgereisd omdat werd verteld dat ze daar wel konden helpen. Helaas dit alles zonder resultaat.

En toen, na drie maanden zoeken, stond Cees op een middag met zijn naaste buurman te praten en vertelde hem ook over de "Lamp" en het glas. Na 5 minuten vroeg de buurman mee te lopen naar het magazijn en pakte hij uit een stapel dozen er eentje uit. Een bolle ronde spiegel met een diameter van 75 cm én van glas.

Cees kon hem de volgende dag opkomen halen. De "Lamp" is vanwege de bestemming "om niet" geschonken. Na de buurman (Pieterman Glastechniek), ook namens de stichting, te hebben bedankt, moest wel beloofd worden het eindresultaat te laten zien als de "Lamp" klaar was.

Na 2,5 uur werk om de spiegel te ontspiegelen en bij een relatie nog diezefde dag te laten zandstralen, kon het werk van Cees eindelijk beginnen.

Het eindresultaat spreekt voor zich.

Vakwerk!

lampcees_593.jpg

Het  eindresultaat in de achtersalon.